نحوه کار کنتور هوشمند آب چگونه است؟

در دورانی که تقریباً همه چیز با هوش مصنوعی ارتباط دارد، امری عجیب نیست که سیستم‌های آب نیز با هوش مصنوعی عرضه شوند. کنتور هوشمند آب، نسخه ارتقاء یافته کنتور آب معمولی است که به یک دستگاه ثبت کننده داده متصل است. این امکان را فراهم می ‌کند که کاربران به جای انتظار برای دریافت قبض آب بعدی، مدیریت مصرف آب خود را در زمان واقعی در محل زندگی خود نظارت کنند و درک دقیقی از می زان مصرف آب خود داشته باشند.

شبکه‌ های آب هوشمند به مجموعه‌ای از کنتورهای آب هوشمند و زیرساخت‌های هوشمند اطلاق می ‌شود که به عنوان بخشی از سیستم زیرساخت اندازه‌گیری پیشرفته (AMI) پیاده‌سازی شده‌اند. سیستم‌ های اندازه ‌گیری هوشمند آب، بدون محدودیت به جمعیت، موقعیت جغرافیایی، اندازه شهر یا زیرساخت ‌های محلی، از تمامی مناطق در دسترس هستند.

علت استفاده از کنتور هوشمند آب

اخیراً، با افزایش جمعیت جهان و تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی که معمولاً با مصرف بیشتر آب همراه است، تقاضا برای آب شیرین در سراسر جهان افزایش یافته است. این افزایش به ویژه در محیط‌های شهری، که علاوه بر صنایع تولیدی با مصرف زیاد آب، تراکم جمعیتی بیشتری نیز دارند، آشکارتر است. به طور کلی، تأمی ن آب شیرین برای مصارف خانگی و صنعتی در مناطق شهری به چالش ‌های بیشتری برخورده و این مسئله با تأثیرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی تشدید یافته است.

پاسخ رایج به مشکل کمبود منابع آب شیرین، بهره‌گیری از روش‌های مختلف برای بهینه‌ سازی و مدیریت مصرف آب است. این برنامه‌ها به کاهش هدر رفتن آب می ‌پردازند و تلاش دارند تا از هدر رفتن جلوگیری یا آن را به حداقل برسانند. در مناطق شهری، این رویکرد مدیریت یکپارچه به صورت روز به روز بیشتر جا افتاده و از جمله اقدامات آن، استفاده از شیرها و دوش‌های محدودکننده جریان و بهینه‌سازی زیرساخت ‌های تاسیسات آب است.

علت استفاده از کنتور هوشمند آب

تقسیم بندی کنتور هوشمند آب

کنتور هوشمند آب توانایی اندازه گیری دبی لحظه‌ای و حجم آب را دارد. این دستگاه هوشمند تقسیم بندی براساس مکانیزم عملکرد دارد که شامل:

  • کنتور حجمی WI مکانیکی
  • کنتور حجمی WI هوشمند
  • کنتور حجمی WI دیجیتال

تقسیم بندی بر اساس کلاس کاری

  • کنتور کلاس A (دقت کم)
  • کنتور کلاس B (دقت متوسط)
  • کنتور کلاس C (دقت خوب)
  • کنتور کلاس D (دقت بسیارخوب)

مقایسه کنتور هوشمند آب و کنتور های سنتی

یکی از راهکارهای عالی برای مدیریت کارآمد آب شهری، اندازه‌گیری و کنترل دقیق مصرف آب است. هدف کنتورهای آب، اندازه‌ گیری حجم آب (به طور معمول به صورت لیتر) است که سنتی ‌ترین روش تأمین آب در یک دوره زمانی خاص به مصرف ‌کننده ارائه می ‌شود.

عمدتاً در مقایسه کنتور هوشمند آب با کنتور سنتی، کنتورهای سنتی باید به صورت فیزیکی در یک بازه زمانی خاص خوانده شوند، که این فرآیند عملی است اما زمان ‌بر است. اگرچه این روش ممکن است برای صدور قبوض کافی باشد، اما اطلاعات محدودی درباره الگوهای واقعی مصرف آب، نشت و هدررفت آب، و تغییرات فصلی فراهم می ‌آورد. به منظور مدیریت موثر منابع آب، لازم است از اندازه‌گیری و نظارت دقیق، به موقع و قابل اعتماد بر مصرف آب استفاده شود.

در حال حاضر، در بسیاری از کشورها از جمله ایران، از فناوری Smart Water Metering (SWM) در حال توسعه بهره می ‌برند. یکی از چالش های استفاده از کنتور هوشمند آب این امکان را می ‌دهد که از راه دور و با فرکانس بالاتر، قرائت کنتور آب را دریافت کنند و از آن به عنوان یک ابزار مؤثر برای مدیریت تقاضا و مصرف آب، تشخیص نشت، و صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کنند.

نکات مثبت و منفی استفاده از کنتور هوشمند آب

کنتور هوشمند آب در اصل یک کنتور آب استاندارد است که عملکرد اساسی را انجام می ‌دهد. اما برای افزودن “هوشمندی” به آن، به یک دستگاه متصل شده است که به خواندن، ذخیره‌ سازی، نمایش و انتقال داده‌ های مصرف آب به صورت پیوسته می ‌پردازد. در ادامه از مزایای کنتور هوشمند آب برای شما بیشتر خواهیم گفت.

  1. نظارت و مدیریت بهینه مصرف آب: کنتورهای آب هوشمند این امکان را فراهم می ‌کنند که مصرف‌ کنندگان به صورت دقیق نظارت کنند و مدیریت بهینه را در زمی نه مصرف آب انجام دهند.
  2. کاهش هدر رفت و نشت آب: با توانایی تشخیص خودکار نشتی ‌ها و هدررفت‌ ها، کنتورهای هوشمند می ‌توانند به سرعت مشکلات را شناسایی و اطلاع رسانی کنند، که به صرفه جویی در آب کمک می ‌کند.
  3. قرائت از راه دور: این کنتورها امکان قرائت از راه دور را فراهم می ‌کنند، که در دقت بالا و صرفه‌جویی در زمان برای مدیران آب و انرژی اثربخش است.
  4. اطلاعات دقیق برای مدیریت تقاضا: اطلاعات به دست آمده از کنتورهای هوشمند به مسئولان این امکان را می ‌دهد که مصرف آب را بهتر پیش‌بینی کرده و منابع را بهینه مدیریت کنند.
  5. پیشرفت در مدیریت شبکه‌های آب: این فناوری به بهبود مدیریت شبکه‌های توزیع آب کمک کرده و کنترل بهتری بر روی فرآیندهای آبی فراهم می ‌کند.
  6. ارتقاء خدمات به مصرف ‌کنندگان: مصرف ‌کنندگان با داشتن دسترسی به اطلاعات دقیق درباره مصرف آب خود، می ‌توانند تصمی مات بهتری در خصوص صرفه‌جویی و بهره‌وری اتخاذ کنند.

نکات مثبت و منفی در استفاده از کنتور هوشمند آب

معایب کنتور هوشمند

  • هزینه بالا
  • نیاز به اینترنت
  • نیاز به تغییر سیستم ها
  • مشکلات حریم خصوصی کاربران

نحوه قرائت کنتور هوشمند آب

می زان و تنوع فرصت‌ها برای ورود به سیستم و انتقال اطلاعات به نحوه تنظیم کنتور آب بستگی دارد. برای کنتورهای هوشمند خانگی، معمولاً داده‌ها به صورت ساعتی ثبت و ذخیره می ‌شوند.

یکی از روشهای قرائت کنتور استفاده از فناوری Smart Water Metering (SWM) است که به مسئولان آب این امکان را می ‌دهد که از راه دور و با استفاده از فرکانس بالاتر، قرائت کنتور آب را به دست آورند و این اطلاعات را در یک داده قابل استفاده برای اهداف مختلف از جمله مدیریت تقاضا و مصرف، تشخیص نشت و صرفه‌جویی در مصرف آب، منتقل کنند.

  • قرائت از طریق Hand held و پورت نوری
  • قرائت از طریق GPRS_ GSM
  • قرائت از طریق ارسال اطلاعات بر روی کارت مایفر

اجزای کنتور هوشمند آب

نوعی از کنتورهای آب، که به نام کنتورهای آب هوشمند شناخته می ‌شوند، دارای قابلیت محاسبه توان دبی لحظه‌ای و حجم آب هستند. این دستگاه به صورت کلی از سه واحد تشکیل شده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک کنتور هوشمند آب را تشکیل می ‌دهند. این سه بخش اصلی شامل:

  • کنتور دیجیتال برق
  • کنتور حجمی آب
  • مجموعه قطعات مدیریت مصرف

کنتور هوشمند آب چگونه کار می ‌کند؟

روش نصب کنتور های هوشمند سیستم‌های اندازه‌گیری آب هوشمند از اجزایی چون کنتورها، نقاط انتهایی، سیستم جمع‌آوری داده و مدیریت سیستم تشکیل شده‌اند. نقاط انتهایی همراه، داده‌های جریان را جمع‌آوری کرده و در فواصل مشخص، به صورت ایمن به سیستم جمع‌آوری داده منتقل می ‌کنند. نحوه عملکرد کنتور هوشمند آب در این سیستم به گونه‌ای است که قابلیت تنظیم آب ورودی با دقت ۵/۰ درصد را دارد و عدم توانایی دستکاری در می زان آب مصرفی از نقاط قوت آن است.

قیمت این نوع کنتورها به عوامل مختلفی بستگی دارند که برای اطلاع از قیمت کنتور هوشمند می ‌توانید با واحد فروش و کارشناسان مجموعه تماس برقرار کنید و یا از طریق سایت سفارش خود را ثبت نموده و از قیمت‌ها مطلع شوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من